یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 28 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
خبر ویژه یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۲:۰۸

قراردادهای نفتی سکوی پرتاب پیمانکاران ایرانی می‌شود

باشگاه خبری فراساحل: وزیر نفت گفت: ظرفیت‌های داخلی اطمینان داشته باشند که در اجرای قراردادهای نفتی ضمن رسیدن به اهداف خودمان در افزایش تولید همراه با برداشت مناسب از میدان‌ها، این قراردادها را به سکویی برای توسعه و تقویت صنایع داخلی و پیمانکاران تیدیل می‌کنیم. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، بیژن زنگنه صبح شنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه  در آیین افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و ‌پتروشیمی ‌که با حضور علی ریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی‌در سالن میلاد برگزار شد، ضمن خوش آمد گویی به حضار و قدردانی از مشارکت سازندگان و پیمانکاران ایرانی و خارجی فعال در حوزه نفت گفت: میانه سال ۹۲ که وارد وزارت نفت شدم نه فردی ناآشنا با نفت بودم و نه در کاری در حد وزات کم سابقه بودم اما وضعیت آن روز صنعت نفت مرا شگفت زده کرد.

زنگنه ادامه داد: در حدود سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ گشایش‌های مالی زیادی در صنعت نفت ایجاد شده بود به طوری که در هیچ دورانی تا این میزان منابع مالی به صنعت نفت تزریق نشده بود اما این در حالی است که این منابع مالی به صورت کاملا ناکارآمدی در صنعت هزینه شده بود. وی ادامه داد: زمان ورود بنده به وزارت نفت، منابع مالی چندانی وجود نداشت، تحریم‌ها و سقوط قیمت نفت هم بر مشکلات افزود اما با سرسختی و پیگیری و خرج کردن قطره چکانی منابع مالی بسیار محدود و همت همکاران و مجموعه پیمانکاران و سازندگان، توانستیم به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم.

افزایش ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی در دولت یازدهم

زنگنه با اشاره به بهره برداری از ۱۱ فاز پارس جنوبی در طی ۳.۵ سال دولت یازدهم اظهار کرد: ظرفیت تولید از این میدان مشترک از ۲۸۵ میلیون متر مکعب در روز در سال ۱۳۹۱ به ۵۷۵ میلیون متر مکعب در سال ۹۵ افزایش یافت. وی افزود: با توجه به ظرفیت تولید گاز ایجاد شده در کشور، سهم سوخت مایع در سبد مصرف نیروگاه‌ها نیز به شدت کاهش یافت و از ۴۳ درصد در سال ۹۲ به کمی‌بیشتر از ۱۰ درصد در سال ۹۵ رسید. زنگنه ادامه داد: گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نیز از ۳۶ میلیارد متر مکعب در سال ۹۲ به ۶۲ میلیارد متر مکعب در سال ۹۵ رسید. وی با بیان اینکه صنعت نفت از وارد کننده نفت و گاز در سال ۹۲ به صادر کننده نفت گاز در سال ۹۵ تبدیل شده است، اظهار کرد: در این دوران گاز رسانی به روستاها و شهرهای کوچک نیز به سرعت انجام شد و با هزینه ای بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان عملیات گاز رسانی به زاهدان نیز انجام شد. زنگنه افزود: ۱۴ هزار روستای گاز رسانی شده در سال ۱۳۹۲ با افزایش حدود ۹ هزار روستا، هم اکنون به بیش از ۲۳ هزار روستا رسیده است و این یعنی روزی ۱۰ روستا البته بدون اتکا به منابع بودجه عمومی‌به شبکه گاز کشور متصل شده اند.

افزایش ۴ برابری تولید نفت از غرب کارون

وی توسعه میدان‌های مشترک را یکی از دستاوردهای مهم دوران برجام برشمرد و گفت: تولید از میدان‌های مشترک غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه در روز در تیرماه ۹۲ به ۲۸۰ هزار بشکه در روز در اسفندماه ۹۵ رسیده است. وزیر نفت با اشاره به تولید به ۲۵ هزار بشکه ای نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در فروردین ماه ۱۳۹۶، گفت: این در حالی است که تا پیش از این، از این لایه مشترک هیچ گونه برداشتی انجام نشده بود. وی همچنین از تولید ۱۵ هزار بشکه ای نفت از سخت ترین میدان هیدروکربوری ایران (میدان آذر) خبر داد و گفت: بازگشت ایران به بازارجهانی نفت، افزایش تولید یک میلیون بشکه ای نفت و به تبع آن افزایش صادرات، افزایش ۵ میلیون تنی محصولات ‌پتروشیمی ، بهره برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و تولید پایدار بنزین نیز از دیگر دستاوردهای برجام است.

پیشرفت مطلوب پروژه ساخت ۱۰ قلم کالایی صنعت نفت

زنگنه با اشاره به پیشرفت مطلوب پروژه ساخت ۱۰ قلم کالای اصلی مورد نیاز صنعت نفت، گفت: این طرح هم اکنون از پیشرفت خوبی برخوردار است و قراردادهای متعددی با سازندگان داخلی و همچنین سازندگان داخلی مشترک با سازندگان خارجی امضا شده است. وی افزود: امیدواریم در همین روزها بتوانیم یکی از بزرگترین قراردادهای ساخت برای لوله‌های مقاوم در برابر خوردگی (CRA) را امضا کنیم که این امر می‌تواند سبب بی نیازی ایران از واردات این محصول کاربردی و حتی ورود به جرگه صادرات کنندگان باشد. وزیر نفت اعلام کرد: امروز با قاطعیت عرض می‌کنم که هم اکنون می‌توانیم بگوییم که صنعت نفت ایران برای یک جهش به پیش آماده است و سازندگان و پیمانکاران مرتبط با نفت امروز در جایگاهی بالاتر از نظر توانایی نسبت به قبل ایستادهاند.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های امروز صنعت نفت با گذشته قابل قیاس نیست. توسعه کسب و کار در حوزه بزرگ و تعیین کننده نفت شامل بخش‌های بالادستی و پایین دستی در زمینه‌های ساخت و ساز اعم از پیمانکاری، ساخت تجهیزات، خدمات فنی مانند حفاری و .. امروز نیازمند تعریف و اجرای پروژه‌های کاربردی است که آن هم به نوبه خود به فناوری و سرمایه و منابع مالی نیازمند است. زنگنه افزود: در بخش بالادستی نیز افزایش برداشت نفت از میدان‌ها و افزایش ضریب بازیافت نفت با تاکید بر توسعه میدان‌های مشترک، نوسازی تاسیات نفتی و بهینه سازی مصرف انرژی مورد توجه و تاکید صنعت نفت است. وی ادامه داد: در بخش پایین دستی نیز باید جهشی را که در صنعت ‌پتروشیمی ‌آغاز شده را به ثمر برسانیم و ظرفیت پالایش را به ۳ میلیون بشکه میعانات گازی و نفت خام برسانیم.

زنگنه قراردادهای جدید نفتی را عامل اصلی برای ایجاد موج قوی برای فعال کردن همه پیمانکاران و سازندگان داخلی برشمرد و گفت: در این مدل قراردادی تاکید اصلی بر شرکت‌های ایرانی و حمایت از آنهاست. وی تاکید کرد: ظرفیت‌های داخلی اطمینان داشته باشند که در اجرای قراردادهای نفتی ضمن رسیدن به اهداف خودمان در افزایش تولید همراه با برداشت مناسب از میدان‌ها این قراردادها را به سکویی برای توسعه و تقویت صنایع داخلی و پیمانکاران تیدیل می‌کنیم. از منظر جذب سرمایه و فناوری برآوردم این است که ما می‌توانیم ظرف دوسال به میزان ۸۰ میلیارد دلار قرارداد منعقد کنیم و این یعنی ارجاع دست کم ۵۰ میلیارد دلار کار به ظرفیت‌های ایرانی و اشتعالی که این مجموعه ایجاد می‌کند.



  کد خبر : 3606
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :